7 spørsmål til årets sommerjobbere
Bli bedre kjent med noen av de som jobbet her i sommer
Denne sommeren har vi hatt 22 sommerstudenter i direktoratet i NAV. De har vært her i åtte uker, og har fått brynet seg på reelle problemstillinger.
Årets sommerjobbere kommer fra 8 ulike studiesteder i Norge og har vært fordelt på 8 team innen fagområdene; utvikling, data science, sikkerhet, økonomi og anskaffelser.
I høst skal vi delta på 8 arrangementer på universieter og høyskoler rundt om i landet for å finne neste åres sommerjobbere, sjekk ut hvor vi skal her.
Navn: Julie Tidemann Vestby og Henrik Andreas Grenersen
Utdanning: Data science, NMBU og Fysikk og matematikk, NTNU
Hvor mange is har dere spist på taket i sommer: Altfor mange
Hva har dere jobbet med i sommer?
Vi har jobbet med et prosjekt for å se på om NAV har dataen og verktøyene som kreves for å kunne forutse behovet for arbeidskraft i årene fremover. Vår jobb har vært å teste ulike modeller for å kunne predikere antall stillinger som publiseres på Arbeidsplassen.
Hvilke teknologier jobbet dere med?
Vi hadde stor frihet i valg av teknologi, og har hovedsakelig programmert i Python, og brukt bibliotek som Darts, Pandas, Plotly og lignende. I tillegg har vi brukt noe R. Vi vil også trekke frem Google Cloud og BigQuery.
Hvordan ble dere fulgt opp av mentorer/kollegaer?
Vi føler vi har hatt tett oppfølging gjennom hele sommeren, samtidig som vi har fått rom til å jobbe selvstendig og ta valg selv. Det har alltid vært noen ansatte i nærheten, og alle har vært veldig behjelpelige med spørsmål vi har hatt!
Hvordan var jobbhverdagen?
Vi har stort sett startet dagen med en liten standup på kontoret klokken 08:00. Deretter har vi kanskje jobbet litt selvstendig, før vi har møttes igjen for å diskutere det vi har jobbet med! Så det har vært en god blanding av selvstendig arbeid og mob-programmering. Det har selvfølgelig også blitt en del ispauser sammen med resten av sommerstudenten!
Hvorfor søkte du sommerjobb i NAV?
Julie: Jeg søkte sommerjobb i NAV fordi jeg hadde hørt veldig mye positivt om dem, både faglig og sosialt, ved flere anledninger. I tillegg har NAV et viktig samfunnsoppdrag, som det er veldig givende å bidra til å løse.
Henrik: Jeg har en venn som jobbet som sommerstudent her i fjor som hadde mye godt å si om NAV som arbeidsplass. I tillegg har jeg hatt inntrykk av at NAV har tilgang til mye kul data om samfunnet vårt og det virket veldig spennende å få jobbe med dette!
Hvordan var det sosiale miljøet?
Det sosiale miljøet har vært veldig bra, både mellom oss studentene, men også med de ansatte. Hver uke har det vært mulighet til å være med på noe sosialt etter arbeidstid. Vi har for eksempel vært på Vålerenga kamp, i Pride Park og spilt bingo. Et annet høydepunkt har vært GeoGuesser i forbindelse med ispausen!
Er det en ting som har overrasket dere fra sommerjobben/arbeidslivet?
Det er vanskelig å nevne én ting som har overrasket meg, da det er mye vi vil ta med meg videre fra denne sommeren. Men vi vil trekke frem verdien av å jobbe i team og lære av hverandre, da teamet vårt har veldig ulik bakgrunn. Vi har også fått bekrefta det gode inntrykket vi hadde av NAV på forhånd, og vil anbefale alle å søke sommerjobb her!
Navn: Christian Stensøe
Utdanning: Informatikk, NTNU
Hva har du jobbet med i sommer?
Jeg har jobbet med å utvikle en rapporteringsløsning for sikkerhetsrisikoer. Dette var en applikasjon vi utviklet helt fra scratch, noe som var ekstremt lærerikt. Som bringer meg videre til neste spørsmål.
Hvilke teknologier jobbet du med?
I og med at vi begynte på utviklingen helt fra scratch, hadde vi stor frihet i valg av teknologi. Likevel hadde vi et ønske om at applikasjonen vår skulle leve videre selv etter vi var ferdig i sommerjobb. Vi valgte derfor å bygge en teknologi-stack bestående av Next.js, med React og Typescript i frontend, og Ktor med Kotlin Postgres database i backend, som er svært utbredte teknologier i NAV.
Hvordan ble du fulgt opp av mentorer/kollegaer?
Helt enkelt, veldig bra. Selv om det til tider var mange som var borte på ferie, har det alltid vært noen å spørre. Teamet var veldig støttende, og vi kunne når som helst sette opp møter med dem hvis vi trengte hjelp eller hadde noe vi ville diskutere. I tillegg var det flere fast-ansatte som satt sammen med oss gjennom hele sommeren, som vi alltid kunne spørre om hjelp.
Hvordan var jobbhverdagen?
Veldig fleksibel. I NAV har man fleksitid, noe som vil si at de timene man jobber “overtid”, kan man avspasere senere. Det har også vært mulig å jobbe på hjemmekontor så lenge man blir enig med teamet. Jeg vil likevel si at det absolutt gøyeste var å komme på kontoret å sitte sammen med de andre sommerstudentene.
Hvorfor søkte du sommerjobb i NAV?
Hovedgrunnen var at jeg ønsket meg jobberfaring. Jeg hadde også hørt mye positivt om det voksende utviklingsmiljøet i NAV, som virkelig imponerte meg både i størrelse og kompetanse.
Hvordan var det sosiale miljøet?
Her også sitter jeg igjen med et veldig godt inntrykk. I tillegg til at NAV arrangerte litt middager og diverse den første og den siste uken, har vi sommerstudenter arrangert ulike sosiale happenings, hver uke gjennom hele sommeren. Eksempler på dette er kubb etter jobb, eliteseriekamp på Intility Arena rett ved kontoret, og bading.
Er det en ting som har overrasket deg fra sommerjobben/arbeidslivet som du ikke forventet?
Igjen vil jeg fremheve det sterke IT-miljøet i NAV. En annen ting som virkelig overrasket meg, er hvor mye man lærer ved å bare kaste seg ut i det. Før sommeren følte jeg meg ikke spesielt kvalifisert for en utviklingsjobb og var bekymret for at jeg ikke kunne nok. Det viste seg å være unødvendig, fordi jeg har lært utrolig mye på bare 8 uker. Jeg hadde for eksempel aldri jobbet med backend før, men etter sommeren er dette noe jeg ikke bare har lært, men også noe jeg virkelig liker å jobbe med.
Navn: Jaspreet Kaur
Utdanning: Bachelor i anvendt datateknologi, OsloMet
Hvor mange is har du spist på taket i sommer: Akkurat nok til å gå opp 2 kg i vekt
Hva har du jobbet med i sommer?
I sommer har jeg jobbet med å utvikle en forbedret versjon av et allerede eksisterende internt rapporteringsverktøy. Dette brukes av ansatte i Nav IT for å rapportere om universell utforming på nettsidene deres. Det har vært et fullstack-prosjekt, og jeg er virkelig stolt av at det nå er i produksjon.
Hvilke teknologier jobbet du med?
Vi har jobbet med en blanding av både etablerte teknologier og nye teknologier med stort potensial. Vi har brukt Astro ,typescript og Nav sitt designsystem Aksel for frontend. For backend har vi brukt Kotlin og Ktor med en Postgress-database. Vi har brukt API-endepunkter med grundige tester for alle kallene (for å unngå problemer når det går i produksjon). Samtidig har vi lært mye om støtteteknologier som git, GitHub osv.
Hvordan ble du fulgt opp av mentorer/kollegaer?
Vi har fått kontinuerlig støtte fra våre kollegaer og mentorer hos NAV. Det har vært en perfekt balanse mellom veiledning og frihet. Selv om vi var nye, ble vi satt pris på for å dele ideer og perspektiver.
Hvordan var jobbhverdagen?
Det var aldri et kjedelig øyeblikk hos NAV. Hver dag ga spennende utfordringer, nye læringsmuligheter, og selvfølgelig is. Alt i alt har det vært en utrolig morsom og lærerik opplevelse.
Hvorfor søkte du sommerjobb i NAV?
Jeg søkte på en sommerjobb hos NAV fordi jeg ønsket å lære mer om en organisasjon som påvirker livet til så mange mennesker. Å være en del av NAV er en stor stolthet. Arbeidet man gjør er sosialt nyttig og givende. Jeg ønsket også å få innsikt i hvordan det er å være utvikler i et av de mest komplekse IT-miljøene og lære om et så avansert teknologimiljø.
Hvordan var det sosiale miljøet?
Selv om mange på kontoret var på ferie og det var ganske stille, hadde vi det fantastisk, spesielt med de sosiale arrangementene vi organiserte. Vi dannet en virkelig kul gjeng. Selv om jeg ikke er en særlig utadvendt person, syntes jeg stemningen var både hyggelig og inkluderende.
Er det en ting som har overrasket deg fra sommerjobben/arbeidslivet som du ikke forventet?
Jeg var litt nervøs i starten som student for om jeg ville klare å forstå kompleksiteten i hele systemet. Men NAVs onboarding-prosess er utmerket, og kollegene har vært utrolig støttende. Mine første bekymringer om de sofistikerte teknologistakkene forsvant etter noen sesjoner med erfarne mentorer. Tro meg, de er utrolig hjelpsomme folk bak de nerdete brillene.